Pædagogiske læreplaner

De 6 læreplanstemaer:

– Barnets alsidige sproglige kompetencer
Jeg arbejder meget med sproget i dagplejen, at børnene får udvidet deres ordforråd, får en forståelse for ordenes betydning og kan skabe sammenhæng mellem ord og objekter eller personer og dyr. Det er bla ved at tale meget med børnene i alle givne situationer: ved spisebordet, ved puslebordet, under leg og på gåture. Det er også igennem boglæsning, dialogisk oplæsning (som går ud på, at man taler om billederne og handlingen og fx personernes ansigtsudtryk, og ikke kun læser teksten op fra ende til anden), ved at synge sange og lave sanglege. Jeg gentager meget når børnene siger og fortæller noget, både da det er med til at give børnene en følelse af at blive hørt og forstået, og fordi gentagelse er en god måde at lære på.
Vi er jævnligt på biblioteket, hvor børnene har lejlighed til at kigge i en masse forskellige bøger, og vi låner nye bøger med hjem.

Sociale kompetencer
Jeg gør meget ud af at lære børnene god opdragelse, at man skal være god mod og behandle hinanden ordentligt, fx at man ikke må slå på hinanden, vælte en anden omkuld, bide osv. I legerelationer er det også ting som at man ikke må tage det en anden leger med, men må vente på det bliver ledigt, og andre gange at man fx godt kan være flere om en leg. At man skal vente på tur og skiftes. I spiserelation er det ting som at barnet lærer at sidde pænt ved bordet, ikke kaste maden på gulvet, ikke sidde og råbe, hamre i bordet osv, og at man først må gå fra bordet når man får lov, altså alm god opdragelse. Barnet lærer også meget i samspil med andre, både yngre og ældre end dem selv, fx at man kan hjælpe et mindre barn med at tage regnbukser på, støvler af osv. Eller vise et andet barn omsorg når barnet fx slår sig eller er ked af det.
Igennem vores besøg på biblioteket og Den kreative skole kommer børnene i kontakt med andre jævnaldrende børn.

– Personlig udvikling
Barnet udvikler sig meget igennem dets tid i dagpleje. Både sprogligt, socialt, mentalt og motorisk. Vi arbejder med alle fire former for udvikling i dagligdagen på forskellig vis, som beskrevet ovenover og nedenunder.
Børn udvikler sig i forskelligt niveau både sprogligt og motorisk. Jeg understøtter derfor det enkelte barn i de styrker/svagheder det måtte have. 

– Natur og naturfænomener
Vi er meget udenfor, særligt i vores store have, og på mange gå- og cykelture. Her taler vi altid om det vi møder og kommer forbi. Vi er ofte i skoven, som er vores nabo, så der er rig mulighed for at se på og snakke om træer, planter, blomster, dyr og insekter.

– Kulturelle udtryksformer og værdier
Jeg introducerer børnene for alle danske traditioner, som jul, påske, fastelavn, halloween osv. Op til disse højtider laver vi altid pynt, klip, maler osv, så børnene lærer lidt om hvad de forskellige traditioner går ud på.

– Krop og bevægelse
I dagplejen er børnene meget fysisk aktive, særligt når vi er ude i haven, der byder på gynger, rutchebaner, sandkasse, legehus, trampolin, cykler, scootere, bolde mm.
Indenfor er legen ofte præget af leg med forskelligt legetøj, heriblandt dukker, dukkehus, tegne, duploklodser, legekøkken, boldbassin, bilbane, gynge, scootere, musik som børnene elsker at danse til, sanglege hvor musik og fakter kombineres og mm.
Vi er een gang om ugen i hallen på Resenbro skole for at lave gymnastik og tumle rundt. 
Vi er med jævne mellemrum på Silkeborg bibliotek, hvor der leges og børnene møder jævnaldrende børn.
Vi er ca 4 gange årligt til sang og rytmik på Den kreative skole, hvor børnene også her møder jævnaldrende børn.
 

Kontakt

 
 
 
Privat-pasningsordning-Sensommervej | CVR: 31546109 | Sensommervej 156, 8600 Silkeborg - Danmark | Tlf.: 28446227 | PrivatpasningSensommervej@gmail.com